تبلیغات
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی - سیستم خنك كاری خودرو
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی
موسسه تحقیقاتی و طراحی و ساخت قالب های صنعتی 09374134989
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد … نمیخواهم بدانم كوزه گر از خاك اندامم چه خواهد ساخت … ولی بسیار مشتاقم … كه از خاك گلویم سوتكی سازد … گلویم سوتكی باشد به دست كودكی گستاخ و بازیگوش … تا كه پی در پی دم گرم خویش را بر گلویم سخت بفشارد …. و سراب خفتگان خفته را آشفته تر سازد … تا بدین سان بشكند دائم سكوت مرگبارم را …

دکتر علی شریعتی

مدیر وبلاگ : مهندس کمیل علیزاده
نظرسنجی
نظر خود را درباره طاراحان قالب و سطح توانایی انها بیان کنید ؟






چون در موتور عمل احتراق صورت می گیرد بنا براین درقطعات داخل موتور اتومبیل حرارت تولید می شود و اگراین حرارت به وسیله دستگاه خنك كننده گرفته نشود، باعث خسارات زیادی می گردد و از طرفی كمبودحرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد پس موتور باید همیشه دارای حرارت متعادل باشد. بهترین حرارت برای موتور 8/73 الی 82 درجه سانتی گراد (65 الی182 درجه فارنهایت)است.

انواع دستگاههای خنك كننده

الف)دستگاه خنك كننده مستقیم، كه كلیه دستگاه با هوا خنك می شود.
ب) دستگاه خنك كننده غیر مستقیم، كه كلیه دستگاه با آب خنك می شودو دارای رادیاتور می باشند.

متعلقات دستگاه خنك كننده:

الف )شیلنگ تحتانی 
ب) پمپ آب 
پ) تسمه
ج) بدنه سیلندر 
د) رادیاتور 
ه) سرسیلندر 
و) ترموستات 
ز) شیلنگ فوقانی 
ح) پروانه

رادیاتور : مخزنی از جنس مس می باشد كه با توجه به كانالهای تعبیه شده در آن ، وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی همواره كنترل نمود كه سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائین تر از دهانه مخزن نباشد.


پروانه: وسیله كه از موتور به وسیله تسمه و در بعضی خودروها توسط الكتروموتور انرژی لازم را دریافت می نماید و كار آن، مكش هوا از شبكه های رادیاتور و خنك نمودن آب رادیاتور می باشد.

پمپ آب: وسیله ای است كه به منظور گردش سریع و راحت آب موجود در رادیاتور و در اطراف موتور بكار رفته و حركت آن از طریق موتور و تسمه پروانه تامین می گردد بدین صورت كه چون همیشه در قسمت پائین رادیاتور آب خنك و در بالای آن آب گرم(برگشت داده شده از موتور)وجود دارد، لذا برای رساندن آب جهت خنك كردن قطعات موتور از شیلنگ پائین رادیاتور ،آب بوسیله مكش حاصل از واترپمپ وارد كانالهای بدنه سیلندرهای موتور شده و پس از گردش در اطراف سیلندرها و خنك كردن آنها ،در حالیكه خود آب مقداری گرم شده از طریق كانالهای سیلندر به گرمترین نقطه موتور كه سرسیلندر ها می باشد هدایت و پس از عبور از اطراف سوپاپها وشمعها و خنك نمودن آنها از طریق ترموستات و لوله های بالا جهت خنك شدن مجدد وارد رادیاتور می گردد.

ترموستات: سوپاپی است كه درمسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور قراردارد و كار آن ثابت نگهداشتن دمای آب موتور می باشد. 
با توجه به اینکه بیشترین سائیدگی قطعات موتور زمانی است که موتور در حال سرد کار می کند. در نتیجه برای جلوگیری از این نوع سائیدگی در موتور روشهای مختلفی وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتیک را می
توان نام برد.

منبع انبساط: منبع انبساط ظرفی است با گنجایش حدود 2 لیتر از جنس پلاستیک که در کنار رادیاتور نصب میشود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بیش از حد موتور، آب اضافی رادیاتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادیاتور از طریق شیلنگ سر ریز وارد منبع انبساط میشود و از هدر رفتن آب جلوگیری میشود. 
تذکر: اتومبیلهایی که منبع انبساط دارند برای اضافه کردن آب نیاز به باز کردن در رادیاتور ندارند بلکه آب را داخل منبع انبساط می
ریزند این کار به کمتر زنگ زدن رادیاتور کمک میکند. 
تسمه)واسطه حرکتی میباشد که حرکت را از فولی میل لنگ گرفته و به فولی واترپمپ و فولی دینام انتقال داده و باعث به گردش دراوردن واترپمپ و دینام می گردد.

تنظیم کشش تسمه پروانه: اگر انگشت دستمان را روی تسمه گذاشته ویک کیلو گرم نیرو وارد کنیم به اندازه 8 تا 10 میلیمتر بایستی تسمه کشش داشته باشد.

ضد یخ:

آب در مقابل سرما یخ می بندد وچنانچه در زمستان ضد یخ در موتور ریخته نشود سیلندر می تركد. 
برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل موتور و رادیاتور در هوای سرد زمستان که موجب خسارت زیادی در موتور و رادیاتور می
شود از ضد یخ استفاده میشود. جنس ضد یخ باید به گونهای تهیه شود که اثر نامطلوب بر روی قطعات نداشته باشد . 
خواص دیگر ضد یخ ، ضد زنگ و ضد جوش بودن آن است به این مفهوم که ضد یخ علاوه بر خاصیت ضد یخ داشتن از زنگ زدگی قطعات داخل موتور جلوگیری می
کند و نقطه جوش را نیز بالا می برد. نسبت مخلوط ضد یخ با آب بستگی به سرما و برودت هوا دارد. 
محلول ضد یخ در سیستم خنك كننده از منجمد شدن مایع موجود در سیستم جلوگیری وبلوك سیلندر را از خطر تركیدن محافظت می كند. در صورت موجود نبودن ضد یخ كافی در مایع خنك كننده ممكن است در درجه حرارتهای خیلی پایین حتی در حالی كه موتور نیز كار می كند آب در منبع تحتانی رادیاتور منجمد شود. وجود مقداركمی آب كه پس از تخلیه بلوك سیلندر داخل آن باقی می ماند ممكن است در درجه حرارتهای بسیاركم حادثه ساز باشد. 
در صورت وجود نشتی آب از سیستم، با اضافه كردن ضد یخ وبه دلیل بالا بودن قابلیت نفوذ این محلول، میزان نشتی سیستم شدیدتر خواهد شد بنابراین قبل از اضافه كردن ضد یخ مطمئن شوید که در سیستم هیچ گونه نشتی وجود ندارد. 
جنس ضد یخ متداولی كه اثر نامطلوب روی قطعات ندارد، اتیل گلیكول است.

طریقه تهیه ضدیخ مناسب:مقدار مناسبی ضد یخ را با نصف مقدار آب مورد نیاز برای پركردن سیستم در داخل ظرف تمیزی مخلوط كنید. سپس این مخلوط را داخل رادیاتوری كه قبلاًآن راشستشوی كامل داده اید، ریخته وبقیه حجم رادیاتور را با آب تمیز پر كنید موتور را روشن كنید و اجازه دهید كه ضد یخ با آب كاملاً مخلوط شود. 
درصد ضدیخ مورد نیاز(نسبت به گنجایش كل سیستم خنك كننده) در جدول زیر داده شده است.

نقطه ای كه امكان یخ زدن وجود دارد

نسبت ضد یخ موجود در مخلوط

26- سانتی گراد

25%

33- سانتی گراد

30%

39- سانتی گراد

35%

41- سانتی گراد

40%

47- سانتی گراد

50%

معمولاً کارهای زیر در اول هر بهار و پاییز باید انجام شود.

1- غلظت ضد یخ- ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.

2- اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید . در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.

3- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی ، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.

4- در پوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.

5- لوله ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله ها را محکم کنید.

6- تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح ،کنترل کنید.

7- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می شود ، ترموستات را کنترل کنید.

8-در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد

9- هر دوسال یکبار تعویض گرددو زمان تعویض ابتدای سرمای هر سال می باشد.

علل جوش آمدن آب رادیاتور(گرم كردن موتور):

1- پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن.

2- كمی آب رادیاتور.

3- كثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن.

4- كار نكردن واتر پمپ (پمپ آب)

5- خراب بودن ترموستات.

6- نامیزانی دلكو.

7- نامیزانی باد لاستیك.

8- تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور.

9- بارزیاد.

10- استفاده زیاد از دنده های سنگین.

11- سربالائی زیاد.

12- نامیزانی سوپاپها.

13- عدم تنظیم فاصله پلاتین.

14- شكستن پره های پروانه.

15- کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور

16- خرابی درب رادیاتور

17- سوراخ بودن رادیاتور

18- سفت بودن یا کارنکردن سوپاپ ها

19- سفت بودن چرخها

20- خرابی آب پخش کن واترپمپ

21- وزش باد مخالف

22- گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه براحتی صورت نمی گیرد.

23- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور

24- گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ

25- کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب





نوع مطلب : روغن کاری و خنک کاری موتور، خودرو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهندس کمیل علیزاده
شنبه 4 آبان 1392
جمعه 17 شهریور 1396 07:03 قبل از ظهر
First of all I would like to say excellent blog! I had a
quick question which I'd like to ask if you don't mind.
I was curious to find out how you center yourself and clear your mind prior to writing.
I have had a difficult time clearing my mind in getting my ideas out.
I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted simply just trying to figure out how to begin. Any
recommendations or tips? Thank you!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:44 قبل از ظهر
At this moment I am going away to do my breakfast, when having my breakfast
coming again to read more news.
جمعه 13 مرداد 1396 09:10 قبل از ظهر
Woah! I'm really digging the template/theme of this website.
It's simple, yet effective. A lot of times it's tough to get that
"perfect balance" between superb usability and visual appearance.
I must say you've done a great job with
this. Additionally, the blog loads very fast for me
on Safari. Outstanding Blog!
پنجشنبه 12 مرداد 1396 05:32 قبل از ظهر
Aw, this was a very good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a very good article… but what
can I say… I put things off a lot and never seem to get anything done.
جمعه 6 مرداد 1396 10:19 قبل از ظهر
Thanks for finally writing about >طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات
، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک
و فلزی - سیستم خنك كاری خودرو <Liked it!
پنجشنبه 18 خرداد 1396 04:48 قبل از ظهر
Every weekend i used to pay a visit this site, as i wish for enjoyment,
for the reason that this this website conations actually fastidious funny stuff too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار تلگرام
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل