تبلیغات
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی - میل لنگ و فلایویل
طراحی صنعتی ، مهندسی معکوس قطعات ، طراحی قالبهای تزریق پلاستیک و فلزی
موسسه تحقیقاتی و طراحی و ساخت قالب های صنعتی 09374134989
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد … نمیخواهم بدانم كوزه گر از خاك اندامم چه خواهد ساخت … ولی بسیار مشتاقم … كه از خاك گلویم سوتكی سازد … گلویم سوتكی باشد به دست كودكی گستاخ و بازیگوش … تا كه پی در پی دم گرم خویش را بر گلویم سخت بفشارد …. و سراب خفتگان خفته را آشفته تر سازد … تا بدین سان بشكند دائم سكوت مرگبارم را …

دکتر علی شریعتی

مدیر وبلاگ : مهندس کمیل علیزاده
نظرسنجی
نظر خود را درباره طاراحان قالب و سطح توانایی انها بیان کنید ؟






میل لنگ یك قطعه ریختگی یكپارچه از آلیاژ فولاد می‌باشد كه با عملیات حرارتی و چكش‌كاری تهیه می‌شود و دارای استحكام مكانیكی قابل توجهی است، میل لنگ باید به اندازه كافی محكم باشد تا بتواند ضربه‌هائی را كه در زمان احتراق به پیستون وارد می‌شود بدون پیچش زیاد تحمل نماید. علاوه بر این میل لنگ باید با نهایت دقت متعادل گردد تا از ارتعاشات آن كه در اثر وزن خارج از مرگز لنگ به وجود می‌آید جلوگیری به عمل آید. برای متعادل ساختن میل لنگ، در مقابل هر لنگ وزنه‌هائی به میل لنگ اضافه شده است.

قدرتی كه از طرف پیستون‌ها به میل لنگ داده می‌شود یكنواخت نیست. موقعی كه زمان های قدرت با هم اشتراك پیدا می‌كنند (در موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر) لحظه‌ای وجود دارد كه در آن مقدار قدرت از زمان‌های دیگر بیشتر است، این عمل موجب می‌شود كه سرعت میل لنگ كم یا زیاد شود. البته چرخ لنگر بر این تمایل غلبه می‌كند. فلایول یك فلكه نسبتاً سنگین می‌باشد كه به اتنهای عقب میل لنگ با پیچ و مهره بسته می‌شود، اینرسی چرخ لنگر تمایل دارد كه آن را با سرعت ثابت حركت دهد بنابراین چرخ لنگر در موقعی كه میل لنگ تمایل به افزایش سرعت داشته باشد قدرت را می‌گیرد و هنگامی كه تمایل به كاهش سرعت داشته باشد قدرت را به آن پس می‌دهد .

 

میل لنگ و فلاویل

                                  

علاوه بر این عمل، چرخ لنگر در محیط‌ خارجی خود دندانه‌هائی دارد كه در موضع روشن كردن موتور با دنده محرك دستگاه استارت درگیر می‌شود. ضمناً دستگاه كلاچ به قسمت جلوی میل لنگ سه قطعه مختلف سوار می‌شود كه عبارتند از یك چرخ دنده یا چرخ زنجیر كه میل بادامك را به حركت در میآورد، یك نوسان گیر و یك پولی پروانه، پولی، توسط یك تسمه پروانه، پروانه، پمپ آب و ژنراتور را می‌چرخاند.

چرخ لنگر

در موتورهای چند سیلندر زمان‌های قدرت پشت سر هم به وجود می‌آید و یا این كه مقداری با هم اشتراك دارند یعنی هنوز یك زمان قدرت به پایان نرسیده قدرت دیگر تولید می‌شود و به این ترتیب قدرت به طور یكنواخت تولید می‌گردد. با این حال جریان قدرت به اندازه مطلوب یكنواخت نیست. اگر قدرت موتور باز هم یكنواخت‌تر گردد موتور آرام‌تر كار خواهد كرد. برای رسیدن به این هدف از چرخ لنگر (فلایول) استفاده می‌شود، چرخ لنگر یك فلكه نسبتاً سنگین می‌باشد كه به عقب میل لنگ موتور متصل شده است.

برای این كه بهتر به كار چرخ لنگر پی ببریم یك موتور تك سیلندر را در نظر می‌گیریم. این موتور در هر چهار زمان یك زمان قدرت دارد. در ضمن زمان‌های سه گانه دیگر یعنی در زمان تنفس كه خطوط هوا و بنزین وارد سیلندر می‌شود، و در زمان تراكم كه مخلوط در داخل سیلندر می‌گردد، و همچنین در زمان تخلیه كه گازهای سوخته از سیلندر به خارج رانده می‌شود، موتور مقداری انرژی مصرف می‌كند. بنابراین در زمان قدرت، موتور سرعت می‌گیرد و در زمان‌های دیگر سرعت خود را از دست می‌دهد. هر چرخ یا فلكه‌ای كه حركت دورانی داشته باشد از آن جمله فلایول همیشه مایل است حالت حركت خود را حفظ كند و یا به عبارت دیگر در مقابل تغییر سرعت از خود مقاومت نشان می‌دهد (این تمای به علت اینرسی ماده می‌باشد). هنگامی كه موتور به افزایش سرعت میل داشته باشد، چرخ لنگر در مقابل آن مقاومت می‌كند، موقعی كه موتور به كاهش سرعت میل داشته باشد باز چرخ لنگر در مقابل آن مقاومت می‌كند.

با وجود این در موتورهای تك سیلندر مقداری افزایش و كاهش سرعت وجود دارد ولی فلایول این تغییرات سرعت را به حداقل ممكن می‌رساند. در حقیقت چرخ لنگر مقداری از انرژی موتور را در زمان قدرت و افزایش سرعت در خود ذخیره می‌كند و بعد در زمان هائی كه موتور قدرت تولید نمی‌كند آن را به موتور پس می‌دهد. در موتورهای چند سیلندر نیز چرخ لنگر به همین روش كار می‌كند و ماگزیمم سرعت را به هم نزدیك می‌كند و سرعت را یكنواخت می‌نماید. علاوه بر این فلایول محلی برای نگهداری قطعات كلاچ فراهم می‌سازد. ضمناً روی فلایول دنده‌ای وجود دارد كه در موقع استارت زدن یا روشن كردن موتور با دنده محرك استارت درگیر می‌شود.

ارتعاش گیر یا ضربه‌گیر میل لنگ

میل لنگ در معرض نیروهای مختلف و متناوب قرار دارد و در آن ارتعاشات پیچشی به وجود می‌آید. ارتعاشات متناوب، باعث تاب برداشتن میل لنگ می‌شود. پیچش ناموزون در جلوی میل لنگ، در سرعت معینی اتفاق می‌افتد. مثلاً ممكن است در دورهای1200، 1600 یا 2400 دور در دقیقه به حداكثر برسد. شدت ارتعاشات در دورهای بین 1200 تا 1600 دور در دقیقه است و نیز در فاصله بین 1600 تا 2400 ارتعاشات میل لنگ تشدید می‌گردد.

ارتعاشات میل لنگ را به وسیله ارتعاش گیر كاهش می‌دهند. ارتعاش‌گیر، از یك فلایول كوچك كه در جلوی میل لنگ به وسیله بوش‌های لاستیكی و صفحه اصطكاكی به پولی یا چرخ دنده اتصال دارد، تشكیل شده است و همراه آن می‌گردد.

فلایو‌گیر، مانند فلایول انتهای میل لنگ در موقع ازدیاد ناگهانی سرعت، مقداری از انرژی را جذب نموده، در موقع كاهش دور، انرژی خود را به میل لنگ تحویل می‌دهد. در جلوی میل لنگ عواملی مانند دینام، واتر پمپ پروانه و غیر قرار دارد كه همواره به نگه داشتن جلوی میل لنگ تمایل دارند. بنابراین برای حذف تأثیرات عوامل كاهنده سرعت، ارتعاش‌گیر كمك چشم‌گیری در كار میل لنگ می‌كند.

ارتعاش‌گیر وزنه‌ای

به پولی میل لنگ متصل می‌باشند. در شكل سمت چپ، بوش لاستیكی بزرگی در چند موضع روی فلایول بسته می‌شود كه از وسط لاستیك آن پیچ‌های اتصال دهنده عبور كرده، فلایول ارتعاش‌گیر را به پولی متصل می‌سازد. در شكل وسط، فلایول یك دیسك فولادی بزرگی است كه به وسیله لاستیك‌های وسط از میل لنگ نیرو گرفته یا به آن نیرو وارد می‌كند.

فلایویل
در شكل فلایول به وسیله یك فلانچ لاستیكی و یك درپوش به سر میل لنگ بسته می‌شود. فلانچ لاستیكی مانند بوش‌های لاستیكی در دو نوع دیگر عمل می‌كند.

ارتعاش‌گیر هیدرولیكی

این ارتعاش‌ براساس اینرسی فلایولی كه در محفظه‌ی روغن شناور است، كار می‌كند. پوسته یا محفظه‌ی روغن به دنده سر میل لنگ بسته شده، همراه آن گردش می‌كند. فلایول داخل روغن بر اثر نیروی اصطكاك روغن، دیرتر از میل لنگ، انرژی اخذ می‌كند. همچنین دیرتر از حركت باز می‌ایستد و لذا ارتعاش‌ میل لنگ را خنثی می‌كند. شكل (15ـ6)

 

ارتعاش گیر 

 





نوع مطلب : مجموعه موتور، خودرو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهندس کمیل علیزاده
پنجشنبه 2 آبان 1392
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:29 قبل از ظهر
Way cool! Some very valid points! I appreciate
you writing this write-up and the rest of the website is also really
good.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:04 قبل از ظهر
I don't even understand how I ended up here,
however I thought this publish was good. I don't recognise who you are
but definitely you're going to a well-known blogger if you are not
already. Cheers!
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:55 بعد از ظهر
Hello, the whole thing is going well here and ofcourse every one is sharing
information, that's actually fine, keep up writing.
جمعه 13 مرداد 1396 07:22 قبل از ظهر
At this time it seems like Movable Type is the top blogging platform
available right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?
جمعه 6 مرداد 1396 07:19 قبل از ظهر
If you are going for most excellent contents like
I do, only visit this site daily as it offers feature contents, thanks
شنبه 31 تیر 1396 09:16 قبل از ظهر
Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we have developed some nice practices and we are looking
to swap techniques with others, please shoot me an email if interested.
شنبه 3 تیر 1396 03:21 بعد از ظهر
First off I would like to say fantastic blog! I had a quick question that I'd like to ask if you do not mind.
I was interested to find out how you center
yourself and clear your mind prior to writing.
I've had difficulty clearing my mind in getting my ideas out there.

I truly do enjoy writing however it just seems like the first 10 to
15 minutes are usually wasted just trying to figure out how to
begin. Any recommendations or hints? Kudos!
جمعه 26 خرداد 1396 10:05 بعد از ظهر
Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate
your efforts and I am waiting for your next write ups thank you
once again.
جمعه 29 اردیبهشت 1396 06:02 قبل از ظهر
Hello there! I could have sworn I've been to this site before but
after checking through some of the post I realized it's new to
me. Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking
and checking back frequently!
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 10:17 بعد از ظهر
I pay a quick visit everyday some websites and
sites to read articles, but this webpage provides quality
based writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ابزار تلگرام
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل